Modlidba Páně
Otče náš
Je známo , Nový zákon uvádí modlitbu Páně ve dvou verzích.Souvislost v evangeliích je rozdílná , v obou případech se však podává odpovědi na , otázku , jak a za co se mají učedníci modlit.Zvláště je jasné to u Lukáše.
Učedníci přistupují k Ježíšovi přímo s prosbou Pane nauč nás modlit se !
Činí tak s odkazem na Jana Křtitele a jeho učedníky.Jan Křtitel patrně poskytl svým učedníkům modlitební výuku.Ježíš prosbu plní - a odpovědí je Otče Náš.
U Matouše tvoří text Otčenáše jádro Ježíšových pokynů a napomenutí ohledně chování pří poskytování almužen,modlení a postu.
Také zde je ovšem text vybaven zcela jednoznačným úvodním slovem -Vy se modlete takto.Modlitba v Ježíšově smyslu neznamená svévoli nebo libovůli.
Spontánnost Ducha má svůj směr. Otčenáš je ukazatelem duchovní svobody.
Poměr Matoušovské a lukášovské je připomeneme si oba texty a postavme je vedle sebe
Při vzájemném srovnání se Matoušova verze jeví jako rozšířené vydání textu Lukášova , kterému chybějí dvě mat. prosby(stan se vůle tvá, vysvoboď nás od zlého.),o doxologii nemluvě.Nadto zná Lukáš nejprostší Otče. Matoušovská rozšíření ostatně odpovídají obecné tendenci v liturgických textech , která si během svého vývoje stále více považuje
slavnosti stavby..Přesto však v konkrétních jednotlivostech textů naleznete zároveň známky toho , že Matoušův text částečně podržuje starší motivy .Tak např. slovo o vinách
je třeba považovat za starší než řecké hřích.Také v prosbě o chléb mohl zachovat starší znění - zdá se že dnes odpovídá eschatologické atmosféře modlitby lépe než Lukášovo každého dne.
Právem poukázal Ernst Lohmayer na to že modlitba má ve své jednotě dvojí tvář: je ve skutečnosti pouze jednou modlitbou kterou zbožní židé Ježíšovy doby mohli modlit a které se mohli učit , slovem a smyslem Starého zákona nasycenou a v jeho duchu rozhodnutou , která právě v tom tvoří eschatologické novum , cestu k věčnému životu, po níž nás vede pán.
Postavení , které modlitbě přiznávalo ranné křesťanství- nesporně a důrazně bylo mimořádně vysoké.
Pozdější svědectví dokládají význačné postavení této modlitby při slavení Večeře páně.
Snad nejkrásněji vyjádřil teologický význam modlitby Páně Tertullian v pregnantní formulaci , že Otčenáš je breviarum totius evangelii--Evangelium v Kostce!!!
Komentáře
Přehled komentářů
Od babičky jsem se naučila modlidbu Zdrávas Maria.Chtěla bych se naučit i výče uvedenou modlidbu Otče náš jensi na nebesích,kteru již babička celou neumí.Nemohu tyto modlidby na internetu najít.Prosím poraďte mi kde jejich text najdu.Děkuji a těším se na odpoveď.
Re: Modlidba,Otče náš jensi na nebesích
(Tomáš, 2. 12. 2013 16:07)Já tu modlidbu znám takto a i tak se modlím: Otčenáš jenž si na nebesích posvěť se jméno tvé příjď království tvé, buď vůle tvá jako na nebi tak i na zemi, chléb náš vezdejší dej nám dnes a odpusť nám naše viny jakožto i mi odpouštíme našim viníkům neuveď nás v pokušení ale zbav nás od všeho zlého na věky věků AMEN
Re: Modlidba,Otče náš jensi na nebesích
(Natálie , 10. 10. 2015 12:12)
Otče náš jensi na nebesích posvěť se jméno tvé přít kraloství tvé buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi chleb naš vezdější dej nam dnes a odpust nam naše viny jako i my odpouštíme naším vinikum a neuveď nas v pokušení amen. :-)
modlidba pro všechny
(stana, 4. 3. 2015 16:44)jsem nábožná..ale jak se modlím a modlím je vše špatně.nic mi nevychází
Modlidba
(Romča, 15. 8. 2010 7:27)Dobrý den, prosím také mám zájem o text modlidby Otče nášjenž jsi na nebesích...Kde si to zjistím.Děkuji za pomoc.
odpověd
(Tomáš Štilec, 23. 7. 2010 11:09)Dobrý den dal jsem vám tam celé znění tak at je vám k užitku.Pokud budete ještě něco potřebovat v kontaktech je na mě spojení bud email nebo tel rád vám pomohu.Tomáš
Modlidba,Otče náš jensi na nebesích
(L.Hradecká, 21. 7. 2010 14:26)